Vitamine C en glutathion

Miljoenen jaren geleden konden wij mensen zelf vitamine C aanmaken, dit veranderde toen er planten begonnen te groeien waar vitamine C in zat, we aten al vlees waar wat vitamine C in zat, maar toen we bessen gingen eten, kwam er zoveel vitamine C binnen dat eigen aanmaak niet meer nodig was. Althans dit is de theorie. Dit geldt ook voor veel bessen etende vogels en zoogdieren. Vleesetende dieren, zoals katten en honden, kunnen nog wel zelf vitamine C produceren. Het lichaam van de mens is dus nu afhankelijk van vitamine C uit voedsel. 

Wist je dat de dieren die zelf vitamine C aanmaken? Dit doen zij door glycogeen, dit is glucose wat in de lever is opgeslagen, met behulp van enzymen om te zetten naar vitamine C. Wij missen een belangrijk enzym in dit proces. Wij kunnen geen vitamine C uit glucose maken. Wij hebben wel een ander verband met glucose, ofwel suiker en vitamine C. En dat is niet positief.

Het gevecht tussen suiker en vitamine C

In de jaren ’70 ontdekte Dr. John Ely de Glucose-Ascorbaat-Antagonisme (GAA) theorie. 

Hij zag dat glucose en vitamine C (ascorbaat) een vergelijkbare chemische samenstelling hebben. Dat betekent dat glucose en vitamine C elkaar concurrenten zijn bij binnen dringen van de cellen. Zowel glucose als vitamine C zijn afhankelijk van insuline en de signaal effecten ervan om in de cellen te komen. 

Op een cel zitten receptoren die bepalen welke stoffen er binnen gelaten worden. Op de receptoren ‘docken’ stoffen zich aan, als een sleutel die je in een slot stopt. Vitamine C en glucose docken op dezelfde receptoren aan, dit is de Glut-receptoren. De Glut-1-receptor werkt traag en constant en is onafhankelijk, het laat glucose door in de cellen en is vooral belangrijk voor de bloed-hersenbarrière. De Glut-4-receptor laat glucose heel snel door de weefsels en wordt geactiveerd als reactie op insuline. De insuline receptor is echter gevoeliger voor glucose dan voor vitamine C. Dit betekent dat hoe hoger het circulerende bloedsuikergehalte, hoe minder vitamine C de cel binnenkomt.

De redox cyclus

Dus iedere hap zoetigheid die je naar binnen werkt zorgt ervoor dat er minder vitamine C in je cellen kan komen. Als je daarnaast niet veel vitamine C via je voeding binnenkrijgt, moet je lichaam dus gebruik maken van de redox cyclus.
De geoxideerde vitamine C wordt nu gerecycled met behulp van glutathion. Dan moet je dus wel voldoende glutathion hebben. 

De redox cyclus is afhankelijk van voldoende glutathion.
Zonder glutathion is er dus geen redox. Bij de behandeling van Covid-19 zette men dan ook in op suppletie van vitamine C én glutathion. De Nobelprijswinnaar Linus Pauling ontdekte dat witte bloedcellen zeer hoge doses vitamine C nodig hebben om effectief te kunnen functioneren.  

Witte bloedcellen en vitamine C

Wil je virussen en ziekten overwinnen, dan hebben de witte bloedcellen dus veel vitamine C nodig. Heel veel vitamine C. Wel vijftig keer zoveel in de cel dan in het bloedplasma. Anders kunnen ze de oxidatieve stress die ontstaat als er een pathogene (virussen, bacteriën, kankercellen) stof binnenkomt.

De witte bloedcellen kunnen meer vitamine C binnenhalen omdat ze meer insulinepompen hebben, ze kunnen daardoor wel twintig keer zoveel bevatten dan andere cellen.

De witte bloedcellen moeten de virussen, bacteriën en kankercellen neutraliseren, onschadelijk maken. Dat doen ze met een proces dat fagocyteren heet. Ze sluiten zich om een schadelijke stof heen en breken deze dan af. Heel fijn, maar dan moet het wel goed werken. Hoe goed het fagocyteren gaat is afhankelijk van de hoeveelheid suiker in het bloed. Hoe hoger het bloedsuiker, hoe moeilijker de witte bloedcellen kunnen fagocyteren.

(12). Dat is waarom met Covid-19 vooral mensen met diabetes en overgewicht risico lopen, hun bloedsuiker is te hoog waardoor het virus niet goed bestreden kan worden. Hetzelfde geld voor kanker, waarbij suiker uit het dieet verwijderen een eerste vereiste is. 

Wil je pathogene bacteriën en parasieten in de darmen verwijderen, dan moet je ook suikers verwijderen. 

Vitamine C en de HMP-shunt

De witte bloedcellen kunnen fagocyteren met behulp van NADPH, een co-enzym. Met NADPH kunnen ze superoxide en andere reactieve zuurstofsoorten maken die de pathogenen oxideren en vernietigen. NADPH wordt geproduceert door een biochemische route wat de HMP-shunt heet. 

Vitamine C (ascorbinezuur) en glucose werken ook op de HMP-shunt. 

  • Vitamine C activeert de HMP-shunt  
  • Glucose remt de HMP-shunt

Zo helpt vitamine C bij de productie van NADPH en reguleert het daarnaast ook hoeveel er  van wordt gemaakt, zodat de witte bloedcel niet te veel oxidatieve stress veroorzaakt in zijn poging om het lichaam te beschermen.

Deze HMP-shunt produceert ook ribose en deoxyribose, die belangrijke grondstoffen leveren voor de vorming van nieuw RNA / DNA van witte bloedcellen (14). Dit is belangrijk, omdat wanneer het immuunsysteem wordt aangevallen, het snel nieuwe immuuncellen moet aanmaken. Als de bloedsuikerspiegel hoog genoeg is om de HMP-shunt uit te schakelen, vermindert dit de hoeveelheid RNA / DNA en de hoeveelheid nieuwe immuuncellen die worden gevormd. 

“Houston, we have a problem!”

Dus om kort te gaan heb je veel vitamine C nodig om ziekten te bestrijden en moet je  suikers vermijden. 

Zorg dat je lichaam over voldoende glutathion beschikt om de redox cyclus in stand te houden zodat er altijd voldoende vitamine C in de cellen zodat de witte bloedcellen om pathogene stoffen kunnen vernietigen.

Hoeveel vitamine C heb je nodig?

Nu hoor ik je denken: Ja maar Lisa, hoeveel vitamine C heb ik nu dan eigenlijk nodig?

De ADH van het voedingscentrum is 75 mg, maar ik denk dat je minstens 200 mg per dag uit je voeding moet halen en 500 mg- 1 gram per dag als supplement zou moeten gebruiken. Dit is de hoeveelheid voor dagelijks gebruik, bij ziekte heb je meer nodig. Soms wel veel meer, maar dat is afhankelijk van de aandoening en bekijk ik per persoon.

Ik adviseer altijd om vitamine C zoveel mogelijk uit groenten te halen omdat hier veel minder tot geen suikers inzitten. Fruit als vitamine C bron, kan nog steeds tot insulineresistentie leiden. Als je fruit wilt eten, neem dan zuur fruit, deze bevatten het meest vitamine C en het minste suiker.

Als je aan het vasten bent of aan intermittent fasting doet, heb je tijdens het vasten minder vitamine C nodig. Voeg deze dan wel weer toe als je weer gaat eten.

Vitamine C in voedingsmiddelen per 100 gram

Aalbessen 41 mg

Boerenkool rauw 93,4 mg /  gekookt 21 mg

Broccoli rauw 89,2 mg /  gekookt 64,9 mg

Citroen 53 mg

Citroensap 38,7 mg

Duindoornbessen 150 mg

Gojibessen gedroogd 120 mg

Granaatappel 10,2 mg

Incabessen/physalis vers 49 mg, gedroogd 20 mg

Kruisbessen 27,7 mg

Limoensap         30 mg

Paprika rood 127,7 mg

Paprika geel 183,5 mg

Spinazie rauw 28,1/ gekookt 9,8 mg

Vlierbessen gekookt 18,4 mg

Witte kool 36,6 mg

Fruitpoeders

Acerola kers poeder 9000 mg/ 1 tl (5 gram)     450 mg

Amla (indiase kruisbes) poeder 840 mg/   1 tl (5 gram)       42 mg

Camu camu  13,2 gr/ 1 tl  (5 gram)       690 mg

Hoe verhoog je vitamine C in de cellen?

  1. Vermijd suiker

Suiker concurreert met vitamine C bij het binnentreden van een cel. Suiker wordt sneller toegelaten dan vitamine C, dus zorg ervoor dat vitamine C de voorrang krijgt door suiker zoveel mogelijk te elimineren. 

Volg een koolhydraatarm dieet, want producten met veel koolhydraten zoals brood, pasta, rijst, aardappelen, bakbanaan etc. bevatten veel zetmeel wat in suiker omgezet wordt. 

Zorg dus dat je ook geen zetmeelrijke groenten eet. En focus op kruisbloemige groenten, dit zijn onder andere alle koolsoorten, deze bevatten bovendien veel zwavel wat de glutathion productie ondersteunt. 

Bij een koolhydraat arm dieet is vet je energiebron, zorg dan ook dat je gezonde vetten consumeert. Zoals avocado’s, olijven, olijfolie en kokosolie, vlees van grasgevoerde dieren en biologische zuivelproducten en eieren van vrije-uitloop kippen.

Je stabiliseert hiermee je bloedsuikerspiegel en verlaagt je insuline waardoor je immuunsysteem verbetert.

  1. Vitamine C-supplementen

Een vitamine C supplement geeft een extra boost aan je cellen. Zeker als er ontstekingen of beschadigde weefsels zijn. Het werkt ook als anti-histamine en verlaagt de ontstekingsbevorderende cytokinen die vrijkomen bij mestcelreactie op infecties en allergien.

Je kunt vitamine C twee keer, of meer, afhankelijk van de aandoening nemen. Gebruik dan geen timereleased maar een die snel opgenomen wordt. Ik werk zelf het liefst met vitamine C in ascorbaat vormen, dit zijn niet zure vitamine C gekoppeld aan mineralen zodat deze makkelijker door het lichaam worden opgenomen en geen histamine reacties geeft, wat bij ascorbinezuur nog wel eens gebeurt bij mensen met histamine gevoeligheid.

Neem vitamine C na het ontbijt en voor het slapen gaan. 

  1. Intermittent fasting

Intermittent fasting werkt voor de opname van vitamine C doordat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Vooral mensen met insulineresistentie, en dat zijn er veel meer dan dat er nu is vastgesteld. Hebben baat bij het drastisch verlagen van de bloedsuikerspiegel. 

Bij intermittent sla je vaak het ontbijt over, hierdoor heeft je lichaam langer de tijd om te herstellen, want voeding, ook gezonde voeding vraagt energie en geeft een immuunreactie in het lichaam. Hierdoor moet het lichaam direct aan de slag met verwerken van de voeding, en is er minder energie over om te herstellen.

Neem je daarnaast ook nog citroensap als ontbijt, dan helpt dit nog sneller de bloedsuikerspiegel aan te pakken en de vitamine C opname in de cellen te vergroten. Zo verbeter je je immuunsysteem en pak je insulineresistentie aan.

Intermittent fasting verhoogt het zelfhelend vermogen van je lichaam.

  1. Verhoog het glutathion gehalte

Glutathion, zorgt voor de ontgifting van je lever en is essentieel voor de redox cyclus zodat vitamine C hergebruikt kan worden. Zo verbetert het de ontstekingsreactie en het immuunsysteem. Vitamine C, maar ook vitamine E zijn antioxidanten,die met behulp van glutathion actief blijven en je lichaam beschermt tegen vrije radicalen.

Door een verkeerd dieet, stress, ontstekingen of genetische mutaties hebben veel mensen een te laag glutathion gehalte. Ook als je ouder wordt, verlaagd het glutathion gehalte.

Je kunt je glutathion gehalte verhogen door producten met die van nature glutathion bevatten zoals avocado, asperges, okra. Eet daarnaast producten met zwavel. Dit zijn kruisbloemige groenten, ui en knoflook, vlees en eieren. Daarnaast is selenium een cofactor voor de vorming van glutathion. Selenium vind je in dierlijke eiwitten en paranoten. 

Zorg daarnaast voor voeding met veel vitamine C omdat je daarmee de vrije radicalen aanpakt en glutathion minder werk hoeft te doen.

Daarmee komen we dan ook op het vermijden van gifstoffen, roken, alcohol, koffie, medicijnen en pesticiden zijn allemaal gifstoffen die je glutathion gehalte uit kunnen putten. Hoe minder gifstoffen hoe effectiever glutathion je lichaam helpt schoon te houden en de vitamine C in je cellen op niveau blijven zodat je virussen, bacteriën en kanker kunt bestrijden.

Glutathion Supplement

Voor suppletie met glutathion zijn er verschillende mogelijkheden, je kunt glutathion gebruiken of een voorloper van glutathion. 

NAC N-Acetyl Cysteine is een voorloper, als je dit gebruikt kan je lichaam hieruit glutathion produceren.

Wil je glutathion suppleren gebruikt dan S-acetyl glutathion of gereduceerd glutathion anders wordt het niet goed opgenomen en kun je het net zo goed niet gebruiken.

Voor de hoeveelheden kun je het beste met je behandelend therapeut of arts overleggen.

Bedenk dat een glutathion supplement soms beter werkt dan een vitamine C supplement. Zeker als je al veel vitamine C uit je voeding haalt.

Wil je advies over het verbeteren van je immuunsysteem? Neem dan contact met mij op via info@voedingsadviesrotterdam.nl

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6770193/

https://www.sohf.nl/nieuws/glutathion-moeder-van-alle-antioxidanten

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/26/11/1180/4732762

https://www.nobelprize.org/prizes/peace/1962/pauling/biographical/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20005468/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9421397/

2 reacties

  1. Paulien zegt:

    Hey Lisa!

    Wauw, dit is één van de meest volledige artikels die ik heb gelezen in mijn onderzoek naar informatie over vitamine C! Super bedankt om dit allemaal zo duidelijk uit te leggen. Ik heb echter nog wel een vraagje, heb je toevallig ook een supplement dat je zou aanraden? Ik weet dat je je vitaminen hoofdzakelijk uit voeding moet halen (logisch), maar ik zou wel graag een supplement erbij nemen om zeker te zijn dat ik toch alles naar binnen heb. Ik denk aan deze van Flinndal (https://www.flinndal.nl/weerstand/vitamine-c), maar wat denk jij? Ik kijk uit naar je tips!

    Groetjes,
    Paulien

  2. Beste Paulien, dank je wel dat is fijn om te horen. Betreft vitamine C is het belangrijk te weten waarvoor je het wil gebruiken en wat je klachten zijn. Voor mijn clienten met histamine problemen zou ik de vitamine C van Flinndal nooit aanraden. Het ascorbinezuur en de citrus bioflavonoiden geven allebei histamineklachten. Heb je geen histamine problemen dan kun je deze wel gebruiken, maar de dosering is niet zo hoog. Dus ik zou een supplement met 1000 mg aanbevelen, je neemt tenslotte ongeveer de helft op, de rest plas je weer uit. Ik adviseer een vitamine C poeder op basis van mineralen, gebufferd aan magnesium, calcium of sodium afhankelijk van de klachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.