Angst, Vitamine B1 en de hypothalamus

De hypothalamus is het gedeelte in je hersenen die zorgt voor stabiliteit in je gevoelens. Het kan als het ware je gevoelens aan- en uitzetten. De hypothalamus heeft vitamine B1 nodig om goed te kunnen werken. Als hier er een tekort is in het sympathische deel van de hypothalamus, is er een verhoogde activiteit in het sympathisch zenuwstelsel waardoor je nerveus en opgewonden raakt. Als je vitamine B1 inneemt, wordt het sympathisch zenuwstelsel rustiger en voel je je kalm en ontspannen worden. In perioden van stress heeft je hypothalamus meer vitamine B1 nodig, als je dan niet voor extra toevoer van deze vitamine zorgt, kan er een tekort ontstaan. In deze periode van tekort kun je angsten, depressie, irritatie en persoonlijkheidsveranderingen krijgen.

Deze psychiatrische verstoringen ontstaan voorafgaand aan lichamelijke verstoringen.  Hierdoor wordt angst en depressie vaak niet herkend als een lichamelijke aandoening.

 

Sommige mensen met een vitamine B1 tekort hebben paniekaanvallen, moeite met slapen, zweten veel, hebben chronische depressie, duizeligheid en terugkerende ontstekingen. Een van de eerste tekenen van een vitamine B1 tekort en niet goed functionerende hypothalamus is een onstabiel autonoom zenuwstelsel, dit systeem reguleert de bloeddruk, Het is normaal dat je bloeddruk over de dag varieert, zelfs per uur schommelt het licht, maar als de verschil erg groot zijn, kan het een vitamine B1 tekort zijn, zeker als je de volgende symptomen hebt: zenuwtics, neurologische reflex verstoringen, pijn in de buik- en borststreek.

 

De hypothalamus kan overladen worden met stress door bijvoorbeeld een chronische Ziekte van Pfeiffer, een lang aanhoudend verdriet of een overdosis van verdovingsmiddelen (anesthesie). De hypothalamus kan dan niet herstellen als er niet genoeg vitamine B1 is. Als het tekort een lange periode aanhoudt, kan de hypothalamus het niet goed verwerken en gebruiken, waardoor een tekort aanhoudt. Het herstel kan maanden tot jaren duren. Als je gevoelig bent voor stress is het belangrijk om meer voedingsstof te nemen in de vorm van supplementen om de tekorten die ontstaan door stress, aan te vullen.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Vitamine B1 is een belangrijk enzym, het metaboliseert suiker en ondersteunt het zenuwstelsel, het is betrokken bij de vorming van neurotransmitters, is belangrijk voor het immuunsysteem en is een belangrijke stof voor de aanmaak van energie.

Een van de eerste tekenen van een vitamine B1 tekort is angst.

Dr. Douglas Hunt adviseert bij angst, paniek, fobien, agorafobie, dwangneurose, ptss 3 x per dag 100 mg.  In multivitaminen of vitamine B-complex zit een te laag B1 gehalte.

Tarwevezel, pinda’s, doperwten, lever, peulvruchten en ontbijtgranen bevatten veel vitamine B1.

 

Uit: What your doctor may not tell you about anxiety, phobias and panic attacks.

Door Douglas Hunt.

 

Wil je weten of ik je kan helpen? Bel dan op maandagochtend tussen 10 en 11 uur voor een gratis kennismakingsgesprek: 0613426644 of mail naar info@voedingsadviesrotterdam.nl

Vond je dit artikel nuttig? Deel het dan gerust.

Ik besteed veel tijd aan het schrijven van blogartikelen, dit doe ik graag, ik wil dat je goed geinformeerd wordt, ik zou niets liever doen dan voor jou schrijven. Ik verdien hier niets aan, helaas moet ik dan ook steeds meer tijd besteden aan andere (betaald) werk en daardoor kan ik minder schrijven. Wil je mij ondersteunen? Dan kan dat al vanaf eenmalig €1,00 of meer. Gewoon als teken van waardering, of omdat je meer wilt lezen van mijn hand. Jouw donatie besteed ik uiteraard aan tijd om goeie blogs te schrijven. Alvast, heel erg bedankt!

, Lisa

Naam*

E-mailadres*

Bedrag €*